علاج حب الشباب روتيني وتجربتي مع أكني - بيوتك مضاد حيوي Acne - Biotic مع الصور

by - May 27, 2020


  ازيكوا
النهاردة حبيت أكلمكم عن المنتج اللي كنت بستعمله لعلاج حب الشباب

أنا كنت بعاني من حب الشباب خصوصا من سنة كدة كان عندي حبوب كتيرة على وشي بشكل غريب ومكنتش عارفة ده بسبب ايه خالص وفضلت أجرب منتجات مختلفة وجربت كذا غسول وصابون ماسبتش حاجة إلا لما جربتها



:في الاخر توصلت لكذا معلومة



علاج حب الشباب بيطول جدا وممكن ياخد ست شهور على ما يبتدي يدي نتيجة -
و بالتالي لازم مواظبة على العلاج من غير ملل
لازم روتين العناية بالبشرة كله يتغير-
مش لازم أبدا منتجات غالية بالعكس, الروتين البسيط أحسن حاجة ممكن نلجأ لها -
لازم يكون في خطة علاج نمشي عليها -
أفضل حاجة ممكن نعملها اننا نستشير متخصصين -
خصوصا لو حب الشباب عاملنا مشكلة كبيرة أو مؤلم وزايد عن الحد الطبيعي



أنا كنت قبل كدة عاملة فيديو عن حب الشباب ممكن تشوفوه من هنا
وكمان كنت اتكلمت عن صابونة سينوبار ممكن تعرفوا تجربتي معاها كلها من هنا
لأنها كانت جزء كبير من الروتين بتاعي لعلاج حب الشباب

خطتي لعلاج حب الشباب

غسيل
أنا عادة كنت بغسل وشي مرتين في اليوم, مرة الصبح ومرة بالليل باستخدام الصابونة دي
(صابونة سينوبار لعلاج حب الشباب) 
ولو الجو حر أوي ساعات بزود غسلة كمان بس كنت بقلل كمية الصابون أوي لأني مش عايزة ابوظ الطبقة اللي بتحمي البشرة وبتمنع دخول الميكروبات والبكتريا. والطبقة دي بتتأثر بالصابون وعوامل تانية كتير زي مثلا صنفرة
exfoliating
الوش بعنف أو بكثرة. الطبقة دي لو اتأثرت بتزود مشكلة حب الشباب أكتر واكتر عشان كدة لازم ناخد بالنا من الحاجات اللي بنستعملها على بشرتنا وبنستعملها ازاي وكل أد ايه

صنفرة
من الحاجات اللي بتساعد على ظهور الحبوب هي وجود جلد ميت وتراكمه على البشرة
الجلد ده ممكن الزيوت تتجمع تحتيه وتعمل حبوب فا الأحسن لينا اننا نواظب على التخلص من الجلد الميت بالصنفرة 
ممكن نستعمل مقشر كيميائي أحسن من المقشر اللي فيه حبيبات عشان ما طبقة الحماية ما تتجرحش وكفاية أوي مرتين في الاسبوع في أيام بعيدة عن بعض

مضاد حيوي
نيجي بقى لأهم جزء وهو منتج انهاردة
Erythromycin
(إريثروميسين)


كنت بعد ما أغسل وشي أستعمل أكني - بيوتك
 وهو عبارة عن مضاد حيوي اسمه 
إريثروميسين
جبته من الصيدلية
كنت بحط شوية على قطنة نضيفة وأركزها على الحباية نفسها


الروتين ده ساعدني أوي في الحد من انتشار حب الشباب ومع المواظبة فرق جدا معايا ولأنه بسيط ومفهوش خطوات كتير قدرت إني أواظب عليه
بس أنا مكنتش بستعمل اكني - بيوتك كل يوم لأنه كدة ممكن يبطل يأثر وممكن يدي نتيجة عكسية

كنت كفاية أوي استعمله تلت مرات في اليوم و ساعات أقل كمان لكن لازم كل اسبوع استعمله وأواظب على باقي الروتين حتى لو مش بشوف نتيجة في وقتها على طول لأن زي ما قلنا فوق, علاج حب الشباب عايز صبر

لو جربتيه قوليلي تجربتك كانت عاملة إزاي في كومنت تحت
شوفي باقي تجاربي مع منتجات مختلفة 
من هنا


Related Posts

0 comments

.